dinsdag 29 november 2011

Bottinen

Vanaf nu is het stil wanneer ik loop. Niet loop-loop. Wandel eigenlijk. Maar ook niet wandel-wandel. Eerder stap. Mij te voet voortbeweeg.
"Heb je mocassins gekocht?" zou een Arendsoog-lezer kunnen vragen. Nee hoor. Bottinen heb ik gekocht. Het soort waarvoor ik me tien jaar geleden doodgeschaamd zou hebben (eentje had zich doodgeschaamd, toen waren ze nog met uhm pakt zes).
Weet je, de winter komt eraan en de hakschoenen waren leuk, maar bij nader inzien toch wat lawaaierig. Ik kon de vogeltjes niet meer horen fluiten begod!
Nu het winter is fluiten de vogeltjes wel niet meer zoveel. Maar moesten ze fluiten, horen dat ik ze zou! (Dank u Yoda, voor gebruiken van creatieve woordvolgerde het.)
U merkt het, ik typ mijn teksten zonder de backspace te hanteren.
Maar dus, bottinen. Gewone bruine met veters. Op welgeteld drie plaatsen zit er een versierend wit stikseltje, wat ik nog aanvaardbaar vind. En ze zijn stil.
Een klein hilarisch weetje is dat de fabrikant zich geamuseerd heeft met het nabootsen van schroefjes in de zolen. Werkelijk, ze hebben in het patroon van de zolen de vorm van een kruisschroef ge- (ja, ge-wat? Iemand een idee welk productieproces men gebruikt voor het vervaardigen van schoenzolen, meer specifiek van de patronen in de onderkant ervan?) Mijn gok is spuiten in een mal. Het doet er niet toe. Er zijn vormen van schroefjes in de onderkant van mijn zolen. En alsof dat nog niet voldoende is, hebben ze die nog ingekleurd ook! Je gelooft het vast niet, maar het is echt waar. Kun je het je voorstellen? Degene die het ontwerp van de schoenen voor zijn rekening neemt in het schoenmaakbedrijf (lees niet 'schoonmaakbedrijf'), vond het wel leuk om kruisschroefjes na te bootsen in dit model van schoenen. De productie-ingenieur vond dat aanvankelijk ook wel een tof idee, maar kwam toen met de kostenraming op de proppen. Voor het inkleuren van tien welgevormde schroefjes in elke zool, moesten ze speciaal een lasergestuurde verfspuitmachine en uiteraard liters verf aanschaffen. Het idee is op de raad van bestuur besproken en goedgekeurd.
Op zo'n momenten vraag ik mij af of alles in de wereld wel echt alleen om winst draait. Hartverwarmend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten