maandag 1 april 2013

Nieuws

Gisteren keek ik nog eens naar het nieuws op TV. Gewoon, om eens te checken of er nog belangrijke dingen waren gebeurd die ik zeker moest weten.
1. Cancellara had de Ronde Van Vlaanderen gewonnen.
2. Tom Boonen was gevallen en kon niet meer meedoen. En ook niet meer met Parijs Roubaix!
3. Het was heel koud geweest in maart.

Ik probeerde mij voor te stellen hoe ze daar bepaalden welke dingen in welke volgorde in het journaal moesten komen.
Journalist A: Ik heb pas ontdekt dat het De koudste Pasen is geweest sinds 1964!
Journalist B: Ik heb nog een stuk over de laatste ontwikkelingen in Syriƫ, zoveel doden, etc etc.
Baas: Dude gast, 't is Pasen yoow, niemand geeft een ruk om Syriƫ. In Bokrijk hebben ze paaseikes geraapt zoals ze dat 100 jaar geleden deden!

Enzovoort.

Toen probeerde ik mij voor te stellen hoe het nieuws eruit zou zien als journalisten eerlijk waren.
"Vandaag hebben een hoop jongelui onder invloed van drugs een toertje gefietst in Vlaanderen. De helden van het stalen ros (met een ironisch toontje) moesten een stukje met de bus doen omdat het zo koud was. De heer Cancellara kon het snelste fietsen, hij reed als eerste over de streep en werd tot winnaar uitgeroepen. Over naar onze reporter ter plaatse voor een live interview."
"Beste Fabian, leg eens uit aan de kijker hoe het komt dat je gewonnen bent."
"Ok Michel. Ik heb vandaag euh heel snel gefietst euh en de anderen iets euh minder snel."
"Dankjewel, Fabian, dat was zeer interessant. NOT! Over naar de studio."
"Voor wie het nog niet gemerkt had: het was vandaag fokking koud."

3 opmerkingen:

  1. Denk eraan dat je blog gebruikt wordt in de NL les!
    http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1271/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die Michel moet zijn Nederlands nog wat bijschaven...

      Verwijderen