maandag 24 december 2012

Kerstmis

Kerstmis ten huize Tytgat, altijd een belevenis.
Gisteren vond het eerste familiefeest plaats, in ons huis. Of laat ik het mijn vaders huis noemen, hij is tenslotte de eigenaar.
Dat feest verliep al bij al zonder incidenten. Een tante die aan mijn zus haar gat zat en later mijn van snot verzadigde zakdoek analyseerde buiten beschouwing gelaten.
Zij kwamen van verre (West-Vlaanderen) en zij gingen des avonds weer terug. Eind goed al goed.
De avond eindigde met For Your Eyes Only. Sowieso de beste Bondfilm die ik tot nu toe gezien heb.

Vandaag staat het tweede, meer intieme feest op het programma. Dan komen mijn grootouders van moeders zijde naar Lommel afgezakt. Zij komen van iets minder verre (Oost-Vlaanderen) en zij zullen  des avonds niet terugkeren.
De traditie vereist dat zij in mijn vaders comfortabele bed overnachten en hijzelf op een matras in het kantoortje mag slapen.
Noem het een metafoor voor Jezus in de stal.
Een andere traditie vereist dat de zusjes alle voorbereidingen voor het eten doen en Vader en ik de drank voorzien. Dat is erg weinig werk en dus zitten wij nu in de zetel terwijl zij in de supermarkt zijn. Sowieso de meest griezelige dag van het jaar om naar de supermarkt te gaan, de dag voor Kerstmis.
Vader wilde een stemmig kerstmuziekje opzetten, maar had niet meteen het juiste plaatje.
Ik stelde voor om Sufjan Stevens' Silver & Gold gratis te streamen. Een concept dat Vader geniaal vindt omdat het gratis is.
Het album begint met een versie van Silent Night. Vader roept triomfantelijk, HEE DAT KEN IK! (Hij is er altijd trots op als hij onze hippe-jeugdmuziek kent) en hij begint olijk mee te zingen en dansen.
Het enige dansje dat hij kent lijkt op een bewegende Egyptische hiƫroglief.
Wat later is hij met zijn ogen dicht aan het lezen in Ian Kershaws Tot de laatste man.
't Is met bellekes en alles, zegt hij als hij even wakker wordt.
Ik ga wat verderlezen in Geert Maks Reizen zonder John, een aanrader, voor wie nu nog last-minute kerstcadeaus moet inslaan.

Een Zalig Kerstfeest aan alle christenen.
Geniet van uw verlof (en bedank de christenen ervoor) aan de Heidenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten