maandag 10 december 2012

Diesel

Als ik ooit moet gaan solliciteren en ze vragen mij wat mijn goede eigenschappen zijn, dan kan ik daar alvast op antwoorden dat ik weet wat ik wil en ik er alles aan zal doen om mijn doel te bereiken.
Ik kan daarbij de volgende anecdote vertellen om mijn claim te onderbouwen:
Afgelopen zaterdag was ik zeer vastberaden om diesel te tanken. Het feit dat ik met een benzinewagen reed, kon mij niet tegenhouden. Ik moest en zou diesel hebben.
Het was berekoud. Zo koud als een beer. Als een ijsbeer. Want het was erg koud.
Ik stopte bij een tankstation langs de Noord-Limburg Highway in Houthalen. Ik stak mijn bankkaart in het juiste gleufje, selecteerde DIESEL en tikte mijn pincode in: 2875.
Ik nam het pistool uit de houder, draaide het dopje van de tank en stak het pistool in de opening. Tot mijn ergernis ging dat niet.
Ik haalde het pistool er even uit en keek wat er aan de hand kon zijn.
Ik zag een wit klepje dat normaalgezien weggeduwd moet worden door het pistool. Wellicht was het klepje vastgevroren.
Ik stak het pistool met wat extra geweld er nog eens in. Ik liet alvast een beetje diesel lopen in de hoop dat die warm genoeg was om het klepje te doen ontdooien.
Geen succes.
Ik dacht nog even om de slotantivries die in de auto lag (wat een debiele plaats om dat te bewaren trouwens) te gebruiken, maar bedacht toen dat het misschien geen goed idee was om antivries in een brandstoftank te gieten.
Moegeredeneerd en onderkoeld stapte ik terug in de auto en reed naar Lommel. Daar zou ik nog wel net geraken.
Tegen dat ik daar was, zou de auto misschien genoeg opgewarmd zijn om het klepje te doen ontdooien.
Dus in Lommel nog maar eens proberen. Weer bankkaart in het juiste gleufje, diesel selecteren, pincode intikken en tanken maar!
Deze keer hing er zo'n klep over het dieselpistool om de klant er nog eens extra aan te herinneren dat hij/zij diesel aan het tanken was.
Het klepje ging echter weer niet open. Logisch, dacht ik. De motor wordt wel warm enzo, maar dat klepje is zo ver van de motor verwijderd dat dat weinig effect zal hebben.
Toch probeerde ik nog maar eens of het niet zou ontooien door de warme diesel. Geen succes. Maar ik merkte wel dat de diesel langzaam wegliep. Als ik heel traag bleef tanken, kreeg ik er wel wat in zonder dat het overliep.
Zo heb ik dan ongeveer 10 minuten zachtjes diesel laten lopen tot ik voor 8 euro getankt had. Daar geraakten mijn zusjes nog wel mee naar Hamont en terug.
Fier vertelde ik hen dat ik ondanks alle technische problemen, er toch in geslaagd was een beetje te tanken.
De volgende dag zei mijn zus dat de auto toch wat raar deed.
Ach, dat zal de kou wel geweest zijn.
Het was pas toen mijn jongere zus met haar voorlopig rijbewijs mij naar het station van Mol moest voeren en de auto begon te stijgeren als een hyperkinetisch paard, dat het bij mij begon te dagen...

3 opmerkingen: