maandag 22 oktober 2012

Lui, not

Wie beweert dat gemeentewerkers, straatwerkers, of bij uitbreiding om het even welk soort werkers dat straten openbreekt en weer maakt, lui zijn, heeft het bij het korte eind, vind ik, maar dat is slechts mijn mening natuurlijk, net zoals het mijn mening is dat een zin niet lang genoeg kan zijn, en dat een komma nooit te vroeg kan komen.
Ik woon dicht bij de Naamsepoort te Leuven. Als je mij een keer in het echt wilt zien, bevallige anonieme lezeressen, dan moet je daar maar eens nonchalant gaan 'hangen' en dan kom je me vast wel tegen, heldhaftig en ongeschoren rondfietsend.
Soms naar de bakker en dan naar het werk, soms naar de Delhaize en dan naar het werk, of soms gewoon rechtstreeks naar het werk.
Of: van het werk naar huis. Dan ga ik nooit langs de bakker of de Delhaize. Want om de een of andere reden lijkt dat minder efficiƫnt.
Doet er eigenlijk weinig toe, hoe ik precies wanneer langs waar fiets.
Het belangrijkste is dat ik geregeld deel uitmaak van het verkeer op en rond de Naamsepoort te Leuven.
Voor alle duidelijkheid, de Naamsepoort is geen poort in de letterlijke zin van het woord. Ook niet in de figuurlijke zin eigenlijk. Ik vermoed dat er op die plek vroeger ooit een poort heeft gestaan.
OM DE WALEN BUITEN TE HOUDEN!
Nee dat denk ik niet. In die tijd bestonden er nog geen Walen of Vlamingen, maar waren we allen gelijk, als lijfeigenen van de grootgrondbezitters.
Alleszins, op die plaats wordt er de laatste tijd wel heel veel gewerkt. Volgens sommigen omwille van de verkiezingen. Maar die redenering heb ik nooit gesnapt. Het is toch keivervelend als er constant overal gewerkt wordt, je gaat toch niet stemmen op een vervelende partij?
Maar het grappigste moet nog komen!
De pointe van heel dit verhaal, zo je wil.
Ooit kreeg ik een foldertje in de bus waarin werd uitgelegd hoe ze onder het kruispunt een tunnel gingen maken zoals bij het Martelarenplein en jadie jadie hoe dat veiliger zou worden enzoverder enzovoort.
"Topidee, begin er maar snel aan!" dacht ik toen.
"Neenee, eerst nog even de Naamsesteenweg gans vernieuwen," zeiden de werkmannen.
"Gaan we dat doen voor of na er een hoop leidingen in de grond moeten?"
"Doe maar ervoor, we zijn toch niet te lui zeker om de straat de week erna weer gans open te breken en die leidingen daar in te steken om vervolgens de straat weer opnieuw te fixen?!"
"Neeje begot!"
En zo geschiedde.
Ik denk dat ze daar wel 3 of 4 keer hetzelfde stukje straat opnieuw hebben aangelegd, om er vervolgens met dikke rode smurrie een fietspad op te tekenen en alle lijnen opnieuw te schilderen.
En dat met ons belastingsgeld! En we hebben het al zo moeilijk want de Walen gaan met al ons geld lopen! Aaarrgghh moord en brand! Roep de hulp in van het Vlaams Blok om het Vlaamsch karakter van onze steden te bewaren en SNEL!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten