maandag 7 mei 2012

Spaghetti

Nooit heb ik er mij vragen bij gesteld, maar vandaag viel de waarheid uit de lucht en raakte me hard op de kop.
Op het eerstze zicht zijn de namen die Samson geeft aan de andere personages in Samson en Gert allemaal eenvoudige woorden die rijmen op de originele naam.

Octaaf = Meneer de Raaf
Jeanine = Mevrouw Praline
Van Leemhuyzen = Meneer Van Veel Luizen
Joop Mengelmoes = Meneer Chocomousse (Dat is Stef Bos, trouwens!)

Maar dan. Albert Vermeersch, alias Alberto Vermicelli (zijn artiestennaam als operazanger), wordt meneer Spaghetti.
Dat rijmt langs geen kanten!
Vermicelli is natuurlijk een soort pasta, dunner dan de welbekende spaghetti. Maar hoe kan een domme hond als Samson, die niet eens "Octaaf" of "Jeanine" of "probleem" kan uitspreken dat nu in godsnaam weten?
Ik vind dat verdacht.
Er is wel meer verdacht rond het personage van Alberto Vermicelli.
Ik verdenkt Gertje ervan, naast seksistisch, ook homofoob te zijn. Alberto heeft alle stereotype kenmerken van een homo: hij is kapper, operazanger en lacht eerlijk gezegd toch wel als een jeanet.
In de serie wordt Alberto overduidelijk gepest door de anderen. Gertje blijft hem steevast Albert (op z'n Frans) noemen en in het liedje "Op, op, alles is op!" wordt hij afgeschilderd als een vraatzuchtig zwijn.
Gaybashing is volgens mij de schuld van Samson en Gert.
Het is ontstaan uit mijn generatie, die 20 jaar geleden naar Samson en Gert begon kijken en die met de paplepel werd ingegeven dat het OK is om homo's te pesten.

Ik vind dat Alberto eerherstel moet krijgen.

2 opmerkingen:

  1. Eerherstel? Herstel eerstze maar eensze uw typfoutze!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoho hier zalle, meneertje anoniem zal ook eens iets zeggen. Niks typfout, Dat is gewoon Deutsch!

    BeantwoordenVerwijderen