donderdag 9 februari 2012

Selectie

Als je nog eens niet weet wat te doen (ik besef dat ik vaak tips heb voor mensen die niet weten wat te doen, maar geloof me, zo zijn er veel, als ik soms zie wat ze allemaal doen), dan moet je je eens laten inschrijven voor een spelshow op TV.
Het resultaat is dan waarschijnlijk dat je mag mee doen aan een soort selectie (tenzij je echt een te duffe kop hebt om op TV te komen) waar ze je beoordelen op je karakter, je spelspeelkwaliteiten en weet ik veel wat nog allemaal.
Het idee dat een ander gaat bepalen hoe leuk je bent kan misschien onaangenaam klinken, maar toch is het reuzeplezant om je best te doen leuker te zijn dan de andere kandidaten.
Ik ben geen gedragspsycholoog, maar volgens mij is dat toch een heel gemakkelijk beroep.
Als er bijvoorbeeld vrijwilligers gevraagd worden om zich op een "creatieve en originele manier" voor te stellen, kan je er prat op gaan dat er mensen zijn die denken: "ik zal vast een goede indruk maken als ik als eerste rechtsta. Men gaat in mij dan een leidersfiguur zien en ik zal overkomen als iemand die initiatief neemt en dynamisch is."
De meeste anderen denken natuurlijk: "Oh neen ik weet niet wat ik moet doen, ik zal eerst maar eens kijken hoe die anderen dat doen. Oeh, hoe gĂȘnant dat er nog niemand rechtstaat, over 10 seconden sta ik zelf recht, dan kom ik misschien over als een leidersfiguur". Maar tegen dan is die eerste natuurlijk al rechtgestaan.
Daarna komt het erop aan om zo spontaan mogelijk over te komen en te zorgen dat het lijkt alsof je je mopjes niet ingestudeerd hebt.
Sommige anderen, die wat meer verlegen zijn, spelen een beetje de norse scepticus om te verbergen dat ze eigenlijk gewoon niks kunnen bedenken om te zeggen.
In the end gaat de homo toch winnen. Zeker als hij kan afkomen met het verhaal dat hij getrouwd is met zijn 9 jaar oudere godsdienstlerares en ze al aan hun tweede IVF-poging begonnen zijn.

Eervolle vermelding toch wel voor de havenarbeider die om te lachen soms de telefoon opneemt met: "Hallo, PizzaHut, kan ik uw bestelling noteren?"
Topkerel! Ik hoop van harte dat die man binnenkort op uw buis verschijnt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten