donderdag 1 augustus 2013

To like or not to like, is that really dze kestjioooin?

Nog niet zo heel lang geleden pleitte ik voor een binaire beoordeling van ALLES.
Ik dacht hiermee het leven te vereenvoudigen en de wereld een betere plaats te maken.
Maar ik had slechts weinig bijval en ik begrijp intussen waarom.
Dit systeem bestaat al en het werkt niet.
Het heet "like" of "vind ik leuk" op facebook.
Bij eender (Duits meervoud van eend, volgens mijn collega) wat iemand op facebook plaatst, wordt de lezer voor de keuze gesteld: liken of niet.
Er zijn natuurlijk van die garnaalvreters die gewoon letterlijk alles liken wat ze tegenkomen. Dat is wat men in de informatietheorie zou noemen "waardeloos". Als er al een dynamisch bereik was van 1 bit, dan wordt dat op die manier gereduceerd tot 0 bits. Danku hiervoor.
Maar zelfs deze minderwaardecreëerders (shit waar moet dat trema) buiten beschouwing gelaten, is er nog steeds een probleem met dat liken.
Het heeft een positieve bias.
Het is namelijk niet mogelijk om iets stom te vinden. Het resultaat is dat heel facebook gemiddeld een positieve likewaarde lijkt te hebben, hoewel er toch een hele hoop droge bullcrap op staat.
Dit, beste lezers die nog niet afgehaakt zijn door de vele vaktermen uit de elektrotechniek, is wat men noemt positieve feedback. En positieve feedback, hoewel het leuk en aardig klinkt, is nefast! (Behalve als je oscillatoren wilt bouwen maar ik denk niet dat dat de business strategy van facebook is)
Mensen die door de band genomen constant lame-ass boring shit posten, krijgen toch het gevoel dat ze goed bezig zijn en gaan nog wat meer bagger delen. Er is altijd wel een allesliker die zich niet kan inhouden. En zo gaat de spreekwoordelijke sneeuwbal aan het rollen en voor je het weet staat iedereen zijn timeline vol met scores van spelletjes, foto's van eten, mededelingen i.v.m. het weer etc. EN DAT WILLEN WE TOCH NIET!?
Dus: fight the system.
Vanaf heden zou ik willen (en ja, ik kan invloed uitoefenen) dat iedereen zijn likes motiveert met een kort zinnetje.
Als een vriendje bijvoorbeeld iets post over de positieve effecten van het legaliseren van wiet, dan kun je dat liken en zeggen: "Ja, daar ben ik het ook mee eens, FREEDOM!!!"
En dan weet die persoon tenminste dat je niet gewoon uit sympathie of weet ik veel welke vorm van exhibitionisme vlug op 'like' geklikt hebt.
Willen we dat afspreken?
Danku.

8 opmerkingen:

  1. Misschien moet er ook een 'gelezen' knop bijkomen. Als het je warm noch koud laat maar de update wel hebt gelezen/gehoord/gezien; kan je gewoon bevestigen dat je het gelezen hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nog niet zo gek. Bedankt voor uw welgekome bijdrage. Genoteerd.

      Verwijderen
  2. een eend is een Ente, en meerdere eenden zijn Enten.


    En 't is juist: creëerder

    BeantwoordenVerwijderen