dinsdag 13 augustus 2013

Agenda

De KULeuven vindt het blijkbaar belangrijk dat haar werknemers goed georganiseerd zijn.
Bovendien gaat ze er van uit dat wij geen computers hebben.
Elk jaar krijgt ieder personeelslid (dat zijn er zo'n 18000) ongevraagd een papieren agenda in zijn of haar postvakje.
Een mooi gebaar, zou u kunnen denken.
Niks mooi gebaar. Een overbodig, milieubelastend en vervelend gebaar.
Een kleine enquête hier op het werk leert mij dat 0.0% van de onderzoekers die papieren agenda gebruikt*.
De meeste belanden rechtstreeks bij het oud papier (als het daar al thuishoort, want er zitten metalen ringetjes aan) of in de vuilnisbak (de enige vorm van sorteren die hier gebeurt overigens. PMD, daar doen ze aan de KULeuven niet aan mee).
Ik moet haast luidop wenen als ik nadenk over hoeveel werk, tijd en geld gaat naar het ontwerpen, drukken, verdelen, weggooien en recycleren van die agenda's.
Dus, mijn liefste Alma Mater, schaf dat alstublieft af. Ik denk niet dat dit zo'n verworven recht is waarover onze vakbond (ja, blijkbaar hebben wij dat) daarover zal gaan klagen, laat staan staken of betogen.
Net zoals u enkele jaren geleden besloot de kerstreceptie wat soberder uit te voeren ten voordele van een of ander goed doel, mag u wat mij betreft het geld dat u kunt uitsparen met het niet verdelen van die agenda's uitgeven aan, ik zeg maar wat, schooltjes voor arme kindjes in de VS.

Overigens, als iemand van mijn lezers graag een gratis agenda wilt, ik denk wel dat ik er enkele kan verzamelen. Geef mij slechts eens seintje, en een gloednieuwe agenda "2013-2014" is de uwe!

*Ok, toegegeven, dit onderzoek werd slechts uitgevoerd op een van de meest ontwikkelde departementen aan de KULeuven wat betereft computerinfrastructuur. Wij hebben internet en al! Sommigen hier hebben zelfs een mobiele telefoon met zogenaamde "DIGITALE" agenda ingebouwd!

UPDATE:

4 opmerkingen:

  1. Als je de agenda niet nodig hebt kan je die ook altijd naar het onthaal brengen. Ze geven die dan aan nieuwkomers die wel graag een papieren agenda hebben ;-)

    Rik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Rik,

      Bedankt voor de suggestie, maar u snapt ook wel dat het efficiënter zou zijn geweest op voorhand te vragen wie zo'n ding wou hebben.
      Bedoelt u trouwens het onthaal op de Naamsestraat?

      Verwijderen
  2. Ik wil wel een agenda! (Ondanks mijn job in de smartphone-industrie verkies ik voorlopig nog steeds een "analoge" agenda)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Okay! Als ge hier nog eens langskomt, neemt ge hem maar mee :)

      Verwijderen