woensdag 20 november 2013

Spreekwoorden 3.0

Ik kan eigenlijk bijna niet geloven dat het alweer meer dan twee jaar geleden is dat ik mijn verbeteringen van bestaande spreekwoorden voorstelde.
Ze zeggen dat de tijd sneller lijkt te gaan naarmate je ouder wordt. Dat zou eigenlijk ook een goed spreekwoord zijn.

De tijd lijkt sneller te gaan naarmate je ouder wordt

Maar eigenlijk had ik al enkele andere spreekwoorden in gedachten die dringend aan herziening toe zijn.

Bijvoorbeeld: "Eerlijk duurt het langst", wat ik een zeer verwarrend spreekwoord vind. Is dat nu goed of slecht, dat dat lang duurt? En wat duurt er dan precies lang? Niemand die het nog weet. Wat ik wel weet, is dat men er waarschijnlijk mee bedoelt dat eerlijk goed is.

Eerlijk is goed

Zou dus een verbetering zijn.

"De beste stuurlui staan aan wal" is ook wat achterhaald. Er is waarschijnlijk een tijd geweest dat de beste stuurlui aan wal stonden. Maar met de komst van headhunterbureaus en interimkantoren lijkt het mij onvermijdelijk dat de beste stuurlui een goeie job in de zeevaart hebben gevonden.
Beter zou dus zijn:

De beste stuurlui hebben een goedbetaalde job als stuurman op een belangrijk schip

"Er zit een vreemde eend in de bijt" is gewoon ronduit racistisch. Het woord "vreemd" mag niet meer gebruikt worden!

Er zit een eend van Noord-Afrikaanse afkomst in de bijt

Zou de politie zeggen.

Er zit een illegale eend in de bijt

Zou Maggie zeggen.

Ik zie geen verschil tussen de eenden in de bijt

Zouden de groenen zeggen.

Het interesseert me niet welke kleur die eend heeft, als hij maar Vlaams leert, anders moet ie uit de bijt!

Zou Bartje zeggen.

Je ziet, hedendaagse spreekwoorden moeten dynamisch aanpasbaar zijn.
Voor wie zich trouwens afvraagt wat een bijt is, dat is een gat in het ijs.

Ziezo, u bent weer helemaal voorbereid op het nieuwe seizoen.
Graag gedaan.

1 opmerking:

  1. Een bijt is een door de mens gemaakt gat in natuurijs. Dit in tegenstelling tot een natuurlijk gevormd gat in het ijs dat we een wak noemen.
    Voor de rest heb ik geen opmerkingen.

    BeantwoordenVerwijderen